معرفی کنفرانس


مهندسی و جایگاه آن در ایران
 
مهندسی مجموعه مهارت هایی است که با استفاده از معلومات ریاضی و علوم طبیعی و در اثر مطالعه، تمرین و تکرار حاصل شده اند و ما را به راه های بهره گیری اقتصادی تر از مواد اولیه و منابع طبیعی در دستیابی به ارزش های بیشتر در مسیر زندگی انسانی رهنمون می کند.
همان گونه که در تعریف بیان شد، هدف نهایی همه مهارت های ذکر شده، کمک به زندگی بهتر و راحت تر برای مجموعه انسان هاست. در حقیقت مهندسی، به کاربردن دانش برای برآورده کردن نیاز های انسان می باشد که با استفاده از علم ریاضی و تجربه عملی که برای طراحی اشیاء یا فرایندهای مفید به کار می رود، انجام می شود.
براساس آنچه در مستندات تاریخی قابل برداشت و استفاده است، فن و مهندسی در ایران و سیر تکامل آن در طول هزاران سال چشمگیر و قابل توجه بوده است. اختراعات و اکتشافات و نوآوری های مهندسان ایرانی، نقش ارزنده تمدن ایران و ایرانیان را در پیشرفت دانش بشری در جهان به اثبات رسانده و بهره مندی دیگر ملل جهان از توانمندی های مهندسان ایرانی را بیان دارد.
 
پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی
 

ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعه در پنجم اسفند ماه 579 هجری خورشیدی در شهر طوس به دنیا آمد. کنیه اش (ابوجعفر) و به القابی چون (نصیرالدین)، (محقق طوسی)، (استاد البشر) و (خواجه) شهرت دارد. خواجه نصیرالدین در زمان حمله مغول به ایران، همچنان به تحقیق و انجام فعالیت های علمی خود پرداخت. مقام علمی و ارزش فکری نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان غول، او را در شمار بزرگان خود دانسته و به وزارت خود منصوب کند.

در آن ایام نصیرالدین از مقام و صاحب نفوذ خود استفاده کرد و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت که برخی از آنها عبارتند از :

جلوگیری از به آتش کشیدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان.
نجات جان دانشمندان و علمایی همچون ابن ابی الحدید (شارح نهج البلاغه) و برادرش موفق الدوله و عطا ملک جوینی که بی رحمانه مورد غضب و خشم مغولان قرار گرفته بودند.
جذب و حل شدن قوم مغول در فرهنگ و تمدن اسلامی، به گونه ای که موجب شد مغولان به اسلان روی آورند و ازسال 694 ه . ق اسلام دین رسمی اسلام قرار بگیرد.
جلوگیری از تهاجم آنان به کشورهای مسلمان.
وضع مثلثات و قضایای هندسه کروی، تفهیم بی نهایت کوچک ها و تکمیل نظریه ارشمیدس به گونه ای که او را یکی از توسعه دهندگان علم مثلثات می دانند. در قرن 16 میلادی کتاب های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه گردید.
احیای سنت فلسفه مشایی که پس از ابن سینا در ایران رو به افول گذاشته بود.
تاسیس رصد خانه مراغه در سال 656 ه.ق با بیش از 12 دستگاه و ابزار نجومی جدید که از شاهکارهای مراکز علمی جهان بود. بعدها یک منجم هلندی با تقلید از او رصد خانه (اوزانین برگ) را برپا نمود.
احداث کتابخانه بزرگ رصدخانه در مراغه با حدود چهل هزار جلد کتاب.
گردآوری دانشمندان ایرانی و انتقال تمدن و دانش های ایران پیش از مغول به آیندگان.
تالیف حدود یکصد و نود کتاب و رساله علمی در موضوع های متفاوت که از معروفترین آثار پارسی وی، (اساس الاقتباس) و (اخلاق ناصری) را می توان یاد می کرد.

علامه حلی (شاگرد وی) از او به عنوان استاد بشریت یاد می کند-جورج ساتن وی را بزرگترین ریاضیدان اسلام به شمار می آورد و بروکلمن آلمانی می گوید وی از مشهورترین دانشمندان قرن هفتم و برترین مولفان این قرن است. دانشمندان نجومی اروپا برای هر یک از کوه های کره ماه نام هایی از فاضلان جهان را که خدمات شایسته ای به جهان علم کرده اند نامگذاری نموده اند از جمله یکی از کوه های کره ماه به نام خواجه نصیرالدین طوسی نامگذاری شده است. این حکیم سرانجام در سال 672 هجری قمری در شهر مقدس کاظمین درگذشت و بنابر وصیت خودش او را در پایین پای دو معصوم دفن کردند.

بزرگداشت روز ملی مهندسی در ایران
 
هر ساله جشنواره هایی به مناسبت بزرگذاشت حکیم شهیر و فرزانه ایرانی و به منظور تجلیل از خدمات تلاشگران جامعه مهندسی کشور، با همت انجمن ها و سازمان های نظام مهندسی و نمایندگان وزارتخانه ها و سایر ارگان های دولتی و تشکل های فعال در عرصه های فنی و مهندسی، برگزار می گردد و تلاش می گردد که هرساله با شکوه تر و اثربخش تر از سال قبل برگزار شود. نامگذاری این روز در تقویم مناسبات ملی کشورمان، در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند مهندسان کشور و نقش آنها در تولید ثروت و رونق اقتصاد می باشد.
 
کنفرانس ملی روز مهندسی

برگزاری این کنفرانس، در سال های قبل از 1390 صرفا" در قالب جشنواره و جهت تجلیل از مهندسان برگزیده استان اصفهان توسط انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان شکل گرفت و از آن پس با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و ارگان های ذیربط، به صورت یک کنفرانس علمی برنامه ریزی و برگزار گردید.
این کنفرانس از سال 1393 و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تمامی معیارهای مورد نیاز جهت برگزاری یک همایش علمی برخوردار شد، و براساس گزارشات تهیه شده از برگزاری یازدهمین کنفرانس و تایید معاونت محترم آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافقت شد این گردهمایی از دوازدهمین همایش یعنی از سال 1394، به صورت ملی و با حمایت و همراهی تمامی ارگان های ذیربط در وزارت خانه و همچنین کلیه سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های کشور و سایر تشکل های فعال در این عرصه از سراسر کشور، در اصفهان برگزار گردید.
امسال نیز، این مراسم در قالب "کنفرانس ملی روز مهندسی" توسط انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و مشارکت بسیاری دیگر از سازمان ها و تشکل های فعال در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و فنی مهندسی با شعار "تفکر مهندسی، راهبرد رشد و توسعه پایدار" در اسفندماه سال جاری در اصفهان، برگزار خواهد شد.
با توجه به شرایط حاکم بر فضای کسب و کار و تحولات بوجود آمده در اقتصاد کشور طی چند سال گذشته از جمله کاهش درآمدهای نفتی، گسترش تحریم های بین المللی علیه ایران، افزایش تورم و مهمتر از همه افزایش رکود اقتصادی در تمامی سطوح کشور، برگزارکنندگان کنفرانس ملی روز مهندسی را بر آن داشت تا با اتکاء به مخاطبان فرهیخته و توانمند کنفرانس، به بررسی مشکلات و تنگناهای موجود و آسیب شناسی و ریشه یابی جدی و شناسایی راه حل های مناسب به منظور اصلاح محیط کسب و کار و حرکت به سمت توسعه پایدار، با رویکرد و تفکر مهندسی بپردازد.
با فضایی که در این کنفرانس ایجاد می شود سازمان ها، تشکل ها و مهندسین فعال در حوزه های صنعتی، فنی و مهندسی کشور می توانند به تبادل نظر حول شعار و محورهای اصلی کنفرانس پرداخته و از سخنرانی ها، مقالات و کارگاه های آموزشی ارائه شده توسط مقامات دولتی، فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، دانشگاهیان و مشاوران، بهره مند گردند.
همچنین، در این کنفرانس که در نوع خود یکی از مهمترین و بزرگترین گردهمایی های مهندسان و فعالان اقتصادی در سطح کشور می باشد، به بهانه زادروز تولد دانشمند شهیر ایرانی خواجه نصرالدین طوسی همچون سال های گذشته، به شناسایی، ارزیابی و انتخاب سازمان های برتر، پیشکسوتان، مهندسان و مهندسان جوان برتر پرداخته و برگزیدگان حوزه های مختلف را طی مراسمی باشکوه معرفی نموده و تندیس کنفرانس و لوح تقدیر را در حضور مقامات ملی و استانی، به ایشان اهداء خواهد شد.
انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان، مراسم جشنواره بزرگداشت روز مهندس و تجلیل از سازمان ها، پیشکسوتان و مهندسین برتر را طی سال های گذشته همزمان با همایش های ملی روز مهندسی برنامه ریزی و برگزار نموده است. امسال نیز این مراسم باشکوه برنامه­ ریزی شده است. یکی از بخش­ های مهم این مراسم که از دوازدهمین کنفرانس ملی روز مهندسی اجرا شد و مورد استقبال شرکت­ کنندگان در کنفرانس و جامعه مهندسی کشور نیز قرار گرفت، انتخاب و معرفی دو نفر از شخصیت های برجسته مهندسی در سطوح ملی و استانی می باشد، که در کنفرانس امسال نیز توسط دبیرخانه کنفرانس، شخصیت های برجسته مهندسی سال، انتخاب و معرفی خواهند شد.


اشتراک گزاری